SA 1

 SA 1. Ciència i tecnologia


 


1.            Què és la ciència?

 


Visionem el vídeo i fem una pluja d’idees sobre que és la ciència. Després confeccionem la nostra definició.

Al llarg de la història, l’ésser humà ha anat acumulant coneixements. Eixos coneixements li deguem a la ciència

La ciència és l’activitat que té com objectiu comprendre el que ens rodeja per producir coneixement.

Mitjançant la ciència, observem, raonem i experimentem, per elaborar lleis i teories que ens ajuden a explicar el perquè de les coses.

  • Penseu què existeix una única ciència?

Depenent del camp de l’univers que s’estudie es desenvolupen diferents rames de la ciència. Totes elles han de complir una sèrie de criteris, el més important és el mètode científic.

 

1.2         EL MÉTODE CIÉNTIFIC.

 

El mètode científic és un conjunt de regles i passos que ha d’aplicar qualsevol científic per explicar una realitat.

El seu objectiu és assegurar que qualsevol coneixement que la ciència divulgue, és vertader.

Els passos que defineixen el mètode científic són bàsicament tres:

  • Observació i plantejament de la pregunta: Quan observem algun succés que ocorre al nostre voltant per al qual no tenim explicació, recollim dades per intentar comprendre per què es produeix.
  • Proposta d’hipòtesis: Consisteix a proposar hipòtesis, es a dir, explicacions provisionals que poden aclarir el fenomen que observem.

  • Verificació de la hipòtesis: S’intenta comprovar a través de nombrosos experiments si les hipòtesis són encertades.

o   Si és vàlida i acceptada, s’enuncia una teoria. Les teories són una sèrie d’enunciats que intenten explicar i predir els fenòmens observats.


ACTIVITATS

  1. Què és la ciència? I d’on prove la paraula ciència?
  2. Quines dos capacitats estan més desenvolupades en l’ésser humà que en la resta d’essers vius?
  3.  Què és el mètode científic?
  4.  Escriu el nom dels tres passos més importants que constitueixen el mètode científic.
  5.  Indica a quin dels tres passos del mètode científic estan referides les següents oracions:

    -   Ens trobem amb un dubte o incògnita a la que no sabem donar-li resposta.

    -    Realitzem experiments per saber com passen les coses.- 

    -       Proposem respostes o explicacions als problemes.

    -       Observem un fenomen i ens preguntem com succeís.

     

  6.  Visionem el vídeo següents i contestem les següents preguntes:

           

  • Què fa el protagonista en el min 0.30?

  • En què consisteix la fase anomenada “Observació”?  

  • Què és una hipòtesis?

  • Quina o quines creus que són les hipòtesis que es planteja?

  • En què creus que consistiran el test 1, 2 i 3? A quina hipòtesis es correspondria cadascun?

  • Què creus que faran en la fase d’experimentació?

  • Explica què fa en l’experimentació de cadascun dels tests i durant quant de temps. 

  • Quin ha sigut el resultat? 

  • Quina ha sigut la conclusió? 

  • Si la duració de la fase d’experimentació en el test 1 hagués sigut de 30 dies, en el del test 2 de 20 i en el del test 3 de 10 dies, quins resultats creus que podrien haver sortit? Serien vàlids? Per què?

 

7. Identifica quina d’aquestes “qüestions” es poden resoldre mitjançant el mètode científic escrivint si es pot investigar amb mètode científic i NO si no es pot fer.

 

  • L’alcohol s’evapora més ràpid que l’aigua.

  • El color d’un cotxe influeix en la velocitat màxima que pot assolir.

  • Les mares estimen més els seus fills i filles que els pares.

  • Els llibres de Harry Potter agraden a més gent que els de Joc de Trons.

  • Els ratolins tenen més cries que els hàmsters.

  • L’aigua calenta és menys densa que la freda.

 

8.  Trieu una de les “qüestions” investigables i expliqueu com aplicaríeu el mètode científic en este cas.

 

9. Llegeix la hipòtesi següent: “Totes les substàncies líquides disminueixen de volum quan es congelen”. Dissenya un experiment per comprovar si aquesta hipòtesi es compleix en el cas de l’aigua.

 

10.Imagina que deixes caure simultàniament i des de la mateixa alçada dues boles de la mateixa mida, una de fusta i una de ferro.

 

·       Escriu una hipòtesi sobre quina bola arribarà abans a terra.

·      Com ho podries comprovar?

  Un cop has respòs les preguntes, visualitza el següent vídeo



11. Relaciona cada “qüestió” investigable de l’activitat 7 amb la ciència necessària per dur a terme la investigació (física, química, biologia, geologia). Argumenta la teva resposta.

 

    2. Les rames de les ciències naturals.

Les ciències naturals són aquelles que tenen com objectiu d’estudi la naturalesa. Com en qualsevol altra ciència, s’aplica el mètode científic.

Dins de les ciències naturals podem diferenciar distintes rames o ciències: biologia, física, química …


ACTIVITATS

  1. Què són les ciències naturals?

  2. Realitza una investigació sobre les rames que existeixen de les ciències naturals i les ciències que engloben. Quan tingues la informació fes un xicotet esquema.

  3. És el mateix astronomia que astrologia? Què és cadascuna.

  4. Informa’t sobre el significat del terme pseudociència. L'astronomia és una ciència o una pseudociència? I l'astrologia?

  5. Quina ciència de la biologia creus que està relacionada amb les següents imatges?

         
  1. Què tenen en comú totes les ciències?

  2. Quina ciència natural estudia...?

    1. Els volcans

    2. Els estels

    3. La llum

    4. Els fongs

    5. Els àtoms i compostos

    6. Les malalties 

       

      8. Associa cada lletra amb un nombre.

    a. Botànica                     1. Cèl·lules

    b. Zoologia                     2. Malalties

    c. Evolució                     3. L'estructura dels éssers vius

    d. Micologia                   4. Fongs

    e. Paleontologia             5. Éssers del passat

    f. Citologia                      6. Canvi de les especies

    g. Anatomia                    7. Plantes

    h. Medicina                     8. Animals

 

 

3. Ciència i tecnologia

Quan l’ésser humà comença a estudiar i comprendre el món que el rodeja, descobrí l’aplicació de la ciència en les seues activitats.

Visionem el següent vídeo i fem una pluja d’idees sobre què és la tecnologia. Ara amb totes les idees que tenim davant defineix amb les teues paraules la tecnologia.

 


La ciència ha fet possible el desenvolupament tecnològic d’aparell, instruments o màquines que estan presents en el nostre dia a dia.

Ciència i tecnologia no és el mateix, però són dos termes que es complementen i es necessiten. Amb la investigació científica aconseguim coneixements que apliquem per fabricar noves i millors tecnologies i al mateix temps estes tecnologies contribueixen a seguir avançant en el descobriment de la ciència.

 

ACTIVITATS

  1. Què és la tecnologia? És el mateix ciència que tecnologia?Justifica la resposta.
  2. Quin és l’objectiu de la tecnologia? Què permet la tecnologia? 
  3. A quin tipus de tecnologia es refereixen els següents enunciats: robòtica, bateria de liti, tecnologia digital, energies renovables?
    •  S'utilitza per emmagatzemar gran quantitat d'informació.
    •  S'utilitza per emmagatzemar gran quantitat d'energia.
    •  S'utilitza per a tota classe de treball de gran precisió.  
    • L'objectiu és aconseguir electricitat sense contaminar el medi ambient ni esgotar els recursos naturals.     
4. Estem rodejats de tecnologia. Les següents imatges presenten aparells que foren grans avanços tecnològics en la seua època, però estan obsolets.

a.    Busca el significat de la paraula obsolet.

b.    Indica el nom de l’aparell que ha desbancat als que ací es mostren.

 

4.    5. Creus que el descobriment del motxo es pot considerar un avanç tecnològic? Justifica la teua resposta. Com netejaven els sols abans d’inventar-se el motxo? Quins altres avanços tecnològics ens faciliten la neteja del sol? 

6. Confecciona una graella com aquesta al teu quadern i completa-la.

 

Fa 500 anys o més

En l’actualitat

Comunicar-se amb una persona d’altra ciutat.

 

 

Calfar el menjar

 

 

Llavar la roba

 

 

Calfar la llar

 

 

Viatjar a un altre país

 

 

 

3. El procés tecnològic

La tecnologia ens ajuda a resoldre els problemes i les necessitats que ens envolten. Quan apliquen la tecnologia, no actuem de manera improvisada, sinó que procedim d’una manera ordenada, és a dir, seguint un mètode de treball determinat.


3.1 Passos del procés tecnològic

Visionem el següent vídeo i fes un esquema dels passos ordenats que formen el procés tecnològic.


ACTIVITATS

  1.  Què és el procés tecnològic?
  2. Fes un esquema dels passos que realitzem quan apliquem el procés tecnològic. Indica breument que hem de fer en cadascun d'ells.
  3. Apliquem nosaltres el procés tecnològic! Punxa en el blog la pestanya projecte 1 i soluciona la necessitat plantejada aplicant el procés tecnològic.

 4. Alguns cièntifics importants.

Han existit al llarg de la història figures que han donat un nou i important impuls a la investigació científica.

 

ACTIVITATS

  1.   Visionem el següent vídeo. Descobreix els 11 científics que apareixen i anota la informació més rellevant d'ells.

 2. Mira les següents infografies sobre dones científiques. Ara busca una dona científica actual i realitza la seua infografia. Per fer-la pots utilitzar els sowtfare genially o canvas.
 
 ACTIVITATS DE SÍNTESI.

1.  Fes un mapa conceptual dels conceptes que hem treballat.

2. Kahoot de repàs. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario